Om mig

Mit billede
Nanna H. Pedersen, Fashion Designer (BA). This is my personal blog with the purpose of showing and writing about my fashion-related or non-fashion-related thoughts, reflections, inspiration and work. Contact: mail: holdgaard-blog@hotmail.com

tirsdag den 4. februar 2014

THOUGHTS ABOUT ASM






Okay... dette indlæg handler om mine tanker omkring min (og højst sandsynligt mange andres) favorit kollektion fra Københavns modeuge, disse tanker er dog både kristiske og positive. Lad os fokusere på den positive del først. Jeg vil på en meget subjektiv måde vove at påstå at ASM (red. Anne Sofie Madsen) er en af de mest kreative og nytænkende danske designere, og som er meget atypisk i sin æstetik ift. til de andre danske designere - Hvilket jeg elsker! Efter at have set hvad de andre danske designere har vist, både denne sæson og tidligere sæsoner, synes jeg bare det er så FUCKING kedeligt det der bliver vist på catwalken, sikke en mode tragedie - Dette er selvfølgelig min absolutte subjektive mening, men alligevel kan det ses, hvis man ser tilbage, at der er så mange gentagelser af de samme, grundmønster-agtige silhuetter. Men tak Gud, jomfru maria og jesus, for at have placeret ASM og hendes team her på moderjord, for hun gør sgu da noget anderledes, unikt og gennemarbejdet for dansk mode. Her kan man virkelig mærke hånden og tanken bag værket. Måske ville nogle også mene at hun gentager sig selv, ved at hun f.eks. hver sæson, eksperimentere med "knoglerne-udenpå-tøjet" looket, men for helvede hun afprøver da også hver sæson noget nyt, uden at miste sin signatur og ånd, hvilket jeg har lært fra min studieperiode er så vigtig for at kunne skabe et stærkt brand. Så jeg ser det kun som noget positivt, at hun gentager eller bygger videre på visse idéer, da hun samtidig gør noget nyt enten gennem en teknik, silhuet eller kombinations-eksperimenter - Og man ved stadig at der er hende der står bag kreationerne 100%.

Nu til de kritiske tanker... Jeg har nemlig gennem bekendte fået et indblik i hvordan den forretningsmæssige status står til hos ASM. Det er jo ingen hemmelighed, at det er svært at skabe en kommerciel succes med hendes kollektioner, altså at få dem ud i en butik, få dem solgt, få skabt profit, for derefter, som virksomhed, at kunne blive større og producere noget nyt. Det er ikke rigtig sket endnu. Det må selvfølgelig være gået mere i den rigtige retning efter hun vandt Magasin Du Nord prisen, I hope... Men man kan heller ikke undgå at betragte hendes tøj mere som kunstværkere eller avant garde beklædning end som kommercielle/salgsbare styles. Problemet er, at den slags beklædning, som regel, ikke falder i god jord med den brede målgruppe, der har en ret nedtonet og kommerciel smag. Produkterne egner sig bedre til first-mover typen, risk-takeren, dem der ikke findes så mange af her i lille Danmark. Det gør det ikke bedre at tøjet har en høj prissætningen pga. det store stykke arbejde bag og materialerne, som selvfølgelig skal belønnes, det går bare ikke i hånd med virkeligheden som er præget af post-finanskrise-mentalitet. Og der bliver jeg sådan lidt kritisk overfor ASM, jeg er faktisk af den overbevisning, at man først er en dygtig designere, når man kan formå at sælge sine designs, ved at kunne overbevise folk om, at et givent produkt kan fungere i deres hverdag, og som ikke minder om noget de allerede ejer. Hvis man ikke kan overfylde disse kriterier, hvad er pointen så? Det nytter ikke noget blot at producere tøj for at folk blot kun skal kunne blive fascineret det, men ikke ane hvordan man skal bruge det. Tøj er altså ikke kunst, i den traditionelle forstand, det folk forbinder med tøj, er at det et hverdagsredskab, der skal kunne fungere i en hverdagssammenhæng ift. job og privat-liv, både ift. funktion og udseende. Der er ASM ikke endnu, men med denne kollektion har hun dog forsøgt sig mere med de kommercielle tiltag (ovenstående billeder), hvilket jeg håber vil give et skub i den rigtige retning, ellers ser jeg faktisk ikke nogen pointe med at hun skal være designer, så burde hun jo i virkeligheden være kunstner. Her vil folk så skulle betale for at se på tøjet uden intentionen om at skulle iføre sig det. Jeg håber dog, at hun fortsat vil dyrke mere at det kommercielle, for dansk mode har brug for hende, hun er jo fandens dygtig... ingen tvivl om det.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar